27
Apr
09

„Ai să înţelegi când ai să creşti mare”

E una din frazele pe care copiii mici le detestă drept răspuns standard la părinţi.

Reacţia normală e: „Ce-mi tot spui tu acolo de când am să fiu mare? Eu vreau să ştiu ACUM!”. Totuşi, această expresie trădează o convingere interesantă. Este convingerea că, trecuţi prin experienţe asemănătoare, oamenii reacţionează similar şi ajung să aibe convingeri asemănătoare. Altfel spus, „lasă, să te văd eu că treci prin ce am trecut eu, ai să ajungi sigur la aceleaşi concluzii!”.

Cu toate acestea, convingerile la care ajungem pe baza experienţelor sunt cele care determină măsura şi nivelul reuşitelor în viaţă.

Mi-a spus şi mie D. că, deşi în anumite privinţe sunt matur, în altele mai am încă nevoie să învăţ (ceea ce ea consideră că, dacă e în realitatea ei, ar trebui să fie lege pentru toată lumea, pentru că e normal să schimbi realitatea şi nu convingerea atunci când ele sunt în discrepanţă (scriam despre asta în „Dragoste cu zecimală„). În acest sens, maturitatea este sinonimă cu concluziile la care a ajuns ea.

Dacă eu nu am ajuns la aceleaşi concluzii nu înseamnă că nu am trecut prin aceleaşi experienţe, ci poate doar că le-am interpretat diferit şi am căutat să-mi aleg mediul într-o manieră care să îmi permită să fiu împăcat exprimându-mă pe mine.

Ţin minte că atunci când eram în gimnaziu, la geografie, aveam o profesoară minunată (în acelaşi timp şi exigentă, şi severă), Dumnezeu s-o binecuvinteze. Adeseori, ridicam primul mâna, dădeam răspunsuri bune şi ieşeam în evidenţă, fiind ascultat şi eram adesea selectat pentru olimpiadă. Atunci când colegii protestau împotriva unor comportamente de-ale mele, profesoara le spunea:

– Voi de ce nu aţi spus, dacă ştiaţi? Şi de ce nu i-aţi atras atenţia, dacă vă deranja?

Altfel spus, cei care ştiu să se exprime ies în faţă şi îşi spun cuvântul. Cei care aleg să continue să nu înveţe să se exprime, vor continua să aştepte pe cineva care să aibă „bunul simţ” de a-şi da seama ce se întâmplă în realităţile lor izolate şi încuiate în lipsa unor mijloace adecvate de comunicare, cum ar fi a deschide gura.

Probabil că lui D., când era mică, i s-o fi spus: „Ciocu mic! … că faci valuri!”.

"Be Expressive" Copyright (C) Roxana Enache

"Be Expressive" Copyright (C) Roxana Enache Model: Adina Florentina Toma

PS: Citeşte şi „The Sitting Dog Theory


Lasă un răspuns

Blog Stats

  • 123,896 afisari din 8 oct 2008

